EU Rejser

Kielerkanalen

Kielerkanalen

Kielerkanalen, der forbinder Østersøen ved Kiel og Nordsøen ved Brunsbüttel og dermed sparer skibsfarten for 280 sømil (519 km.) er i dag verdens mest befærdede vandvej.
Vi skal på en smuk tur med den gamle hjuldamper Freya, der blev bygget i 1904 og bl.a. har været skjulested for forfulgte jøder under anden verdenskrig, oliebunker i Nordsøen og sejlet på forskellige linjefarter i Holland og Tyskland. I dag har den sit arbejde især på Kielerkanalen.

Tureksempel

Vi starter fra morgenstunden og efter færgeoverfarten Rødby-Puttgarden, kan vi lige holde ind ved købmanden.
Videre går det mod Rendsburg midt i Schleswig-Holstein. Her kan vi følge hjuldamperen Freya, når den sejler under den gamle jernbanebro og lægger til kaj ved 13.30-tiden.
Omkring kl. 14.00, eller når kaptajnen får tilladelse fra kontrolcentret i Brunsbüttel, lægger vi fra kaj og starter på den ca. 4 timer lange sejltur ind mod Kiel.
I løbet af kort tid, er den store kolde- og varme buffet klar, med en masse lækkerier, og som om det ikke var nok, så kører et helt fantastisk kageborg på et tidspunkt op fra kabyssen. Til maden og kagerne serveres vand, limonade og kaffe. Ønskes andre drikkevarer, er det for egen regning.
Hen under aften ankommer vi til slusen ved indsejlingen til Kiel, hvor vi sammen med andre og noget større skibe bliver lukket ind og efter en regulering af vandstanden, får vi lov til at sejle det sidste stykke vej ind til Bahnhofkai, hvor bussen venter på os.
Vi byder på en lille forfriskning i bussen, mens vi kører mod Puttgarden, hvor vi satser på at komme med en færge kl. 19.45, så vi kan være tilbage midt på aftenen.